Newsy Edukacja Opłakane skutki zdalnej edukacji. Uzależnienie od technologii i problemy...

Opłakane skutki zdalnej edukacji. Uzależnienie od technologii i problemy psychiczne dzieci

-

- Advertisment -

Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii opublikowała raport, który musi być alarmujący w kontekście lockdownu i edukacji zdalnej. Jak się okazuje liczba godzin spędzonych przed ekranami wyniosła w maju aż 9 godzin dziennie, przy czym jeszcze w lutym było to „zaledwie” 5.

Szefowa Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii, Bogna Białecka zwraca uwagę na zgubne skutki nadmiernego korzystania z nowych technologii przez dzieci i młodzież. Uzależnienie od urządzeń mobilnych, co niosło za sobą uzależnienie od bodźców, widoczne było od wielu lat, jednak edukacja zdalna znacznie przyspieszyła ten proces.

Zaburzenia koncentracji i rozdrażnienie

We wszechogarniającym zjawisku cyfrowych technologii, Internetu, nadużywanie czynności przy użyciu technologii może mieć znaczenie dla ośrodkowego układu nerwowego. Obciążanie pamięci dzięki wykorzystywaniu cyfrowych mediów prowadzi do mniej intensywnej pracy mózgu, tym samym zmniejsza się gotowość do zapamiętywania, przestajemy zawracać sobie nią głowę – alarmowała cytowana przez Białecką Gabriela Chorab w artykule „Mózg wobec nowych technologii: zagrożenia i straty”, który ukazał się na łamach „General and Professional Education” w 2016 r.

Szefowa Fundacji podkreśliła, że korzystanie z mediów społecznościowych prowadzi do nadmiernej produkcji kortyzolu, czyli hormonu stresu. – Rezultatem jest to, co zaczęto określać mianem technowypalenia mózgu. Profesor Jagoda Cieszyńska ostrzega wprost – korzystanie przez dzieci z zaawansowanych technologii prowadzi do zaburzeń koncentracji uwagi, zmniejszenia umiejętności językowych, nadpobudliwości ruchowej i rozdrażnienia, obniżenia zdolności interpersonalnych itd. – wskazała.

Pokolenie z zaburzeniami psychicznymi

– Jeszcze dalej idzie psychiatra dziecięcy Victoria Dunckley, która opisuje tzw. zespół stresu elektronicznego. Psychiatra łączy kilkusetprocentowy wzrost liczby diagnoz poważnych zaburzeń psychiatrycznych dzieci w ostatnich latach, zwłaszcza ADHD, z nadużywaniem smartfonów i innych urządzeń elektronicznych. Jej badania wykazały, że nawet kilkutygodniowy detoks elektroniczny (całkowite pozbawienie dziecka kontaktu z ekranami) powoduje w 80% wyeliminowanie symptomów zaburzeń. Oznacza to, iż wiele dzieci i nastolatków z poważnymi zaburzeniami (leczonymi z reguły farmakologicznie) to ofiary beztroskiego stosunku rodziców do nowych technologii – dodała Bielecka.

Korzystanie z ekranów późnym wieczorem prowadzi także do zaburzeń snu, co jest skutkiem nieprawidłowości w produkcji melatoniny. To z kolei uruchamia całą lawinę niepożądanych zjawisk, bowiem z hormonu snu produkowana jest serotonina, która odpowiada za ogólne samopoczucie. Stąd wynika rosnąca liczba osób z problemem depresji, którą zaczęto nawet nazywać chorobą pokoleniową.

– Pokolenie iPhone’a to pokolenie z zaburzeniami psychicznymi, niezdolne do skupiania uwagi, podatne na rozproszenia, poszukujące wciąż nowych bodźców w świecie wirtualnym, mające zaburzoną równowagę hormonalną, z podatnością na depresję. Nasze mózgi nie są przystosowane do wielogodzinnego bombardowania nadmiarem bodźców czyhających na nas w świecie wirtualnym. Szczególnie zabójcze jest to dla rozwijającego się mózgu dziecka i nastolatka – podkreśliła Bielecka.

Uzależnienie od technologii

Bielecka wskazała także na aspekt uzależnienia od technologii – media społecznościowe są dziś przedmiotem dyskusji między innymi nad etycznością tworzenia aplikacje, które konstruowane są tak, by uzależniać swych użytkowników, problem czego podniesiono między innymi w dokumencie Netflixa „Social Dilema”.

Poza znikomą wartością edukacyjną podstawowym skutkiem «nauki zdalnej», połączonej z zakazem wychodzenia dzieci z domu między godziną 8.00 a 16.00, jest skazanie ich na wielogodzinne tkwienie przed ekranami. Konsekwencje tego wykraczają poza zwykłe technowypalenie. Wspomnieć należy choćby o najnowszym raporcie Europolu. Pokazuje on, że odizolowane w domach dzieci i nastolatkowie w poszukiwaniu kontaktów społecznych stają się łatwymi ofiarami pedofili i szantażystów (Europol, Internet Organised Crime Threat Assessment (IOCTA), 2020). Jaki będzie tego rezultat? Pokolenie emocjonalnych kalek. Większość z nas nie ma wpływu na kwestię „nauki zdalnej”. Można się tylko zastanawiać, jak łagodzić jej skutki. Jako fundacja proponujemy 5 zasad zdrowszej nauki zdalnej – wskazała Bielecka w wywiadzie dla magazynu „Egzorcysta”.

Niestety, w systemie państwowej edukacji, gdzie programy i zasady ustalane są w dużej mierze przez centralnego planistę, rodzice nie mają wyboru i muszą pozwalać dzieciom na wielogodzinne korzystanie z technologii, aby mogły korzystać chociaż z części nauki, za którą zapłacili. Prowadzenie wielomiesięcznych zajęć zdalnych z użyciem nowoczesnych technologii jest eksperymentem, z którego nie można się wypisać, a który może przynieść opłakane skutki dla dzieci będących obecnie w wieku szkolnym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj też!

95. rocznica zamachu piłsudczyków na wolność Polaków. Autorytarne rządy junty trwały 13. lat

95 lat temu, 12 maja 1926 r., miejsce miało jedno ze smutniejszy wydarzeń w historii Polski. Zorganizowana...

Kaszubi walczą o to, by poprawnie zapisywać nazwy ich miejscowości na tablicach dwujęzycznych

Kaszubi mają prawo do stawiania dwujęzycznych tablic w swojej ojczyźnie, która obecnie w całości znajduje się...

Większość Irlandczyków z Północy uważa, że za 25 lat nie będą już obywatelami Wielkiej Brytanii

3 maja minęło sto lat, odkąd Irlandia Północna stała się krajem związkowym Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i...

Twardoch przypomina, że jest Ślązakiem. Internauci każą mu „wypier**ć do Niemiec”, obrażają jego rodziców i grożą

Powieść Szczepana Twardocha pt. "Król" zdobywa kolejne nagrody - w Polsce i za granicą. Portal "Wirtualna Polska"...
- Advertisement -

Fundacja FOR: rachunek od państwa za rok 2020 o 4,6 tys. wyższy niż w 2019

Fundacja FOR (Forum Obywatelskiego Rozwoju) jak co roku sporządziła "rachunek od państwa", by pokazać - ile oddajemy...

4. maja. Urodziny Floriana Ceynowy – budziciela Kaszubów

Florian Stanisław Wenanty Ceynowa (kasz. Florión Cenôwa) (ur. 4 maja 1817) - dziś wypadają urodziny "budziciela Kaszubów".

Przeczytaj koniecznie!

- Advertisement -

Zanim wyjdziesz ze strony...
Polecane dla Ciebie